Waar staan wij voor

 
Onze visie is gebaseerd op onze 4 kernwaarden: 
verbinding, verantwoordelijk, vakmanschap en trots.

 

Verbinding

Wereldburger ben je niet alleen. Je staat in verbinding met jezelf, de ander en de samenleving.
Daarvoor is het belangrijk dat je eerst zelfbewust bent, zodat je vervolgens door middel van luisteren, communiceren en samenwerken de relatie aan kan gaan. Door elkaar te ontmoeten, maak je verbinding met de wereld om je heen en leren we respect en begrip te hebben voor eenieder met wie we samenleven. We willen hier niet alleen over praten, maar we laten de kinderen samenwerken aan maatschappelijke projecten (onze ‘maatjesprojecten’) om daarmee een bijzondere en waardevolle ervaring op te doen. We verbinden vanuit school met diverse organisaties om ons heen. Zo ondersteunen en ontwikkelen we kinderen binnen hun eigen niveau en helpen we waar iets extra’s nodig is. Ook als team is verbinding essentieel. We staan als één team voor een schitterende taak; onderwijs geven aan kinderen. Samen vormen we het grotere geheel. Verbinding laat ons groeien en elkaars kwaliteiten optimaal benutten.

Verantwoordelijk

Goed voor jezelf en de omgeving zorgen zijn belangrijke waarden om je evenwichtig te kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid te nemen voor de samenleving waarin je leeft. Een fijn pedagogisch klimaat is de essentiële basis om kinderen hun kennis te laten verbreden en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Verantwoordelijkheid nemen moet je leren. We begeleiden kinderen hierbij en blijven in gesprek hoe we dat samen het beste kunnen doen. Openheid, respect, eerlijkheid en veiligheid vloeien hieruit voort. Als volwassenen (team en ouders/ verzorgers) vervullen we daarin een voorbeeldfunctie. We maken kinderen steeds zelfstandiger, zodat ze in stappen leren eigenaarschap te nemen voor hun eigen leerproces. We bereiden ze voor op de toekomst, met het voortgezet onderwijs als eerstvolgende stap. Ons nieuwe gebouw is hieraan ondersteunend, kinderen groeien in zelfbewustzijn waardoor het klassikale wordt gecombineerd met steeds grotere ontwikkelpleinen. We staan als team voor ons wereldburgerschapsonderwijs, waarin we vertrouwen op onze professionaliteit. Daarin durven we te differentiëren en autonome keuzes te maken.

Vakmanschap

Op kindcentrum Nicolaas staat brede kennis als een huis en daar zijn we trots op. Dit bestaat aan de ene kant uit vakken als rekenen, taal, spelling, technisch- en begrijpend lezen en schrijven. We gebruiken voor deze vakken het directe instructiemodel, zodat de instructies en verwerkingen efficiënt en binnen een herkenbare structuur, in een doorlopende leerlijn worden aangeboden.

Aan de andere kant ontwikkelen onze kinderen kennis, vaardigheden en inzichten via het thematische onderwijs ‘IPC’. Binnen IPC stellen we het proces centraal en stimuleren we kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces. De leraar neemt hierbij een coachende rol aan. De kinderen ontwikkelen aan de hand van (eigen) doelen de 21-eeuwse vaardigheden*. Aanvullend op de kwaliteiten van het team, zetten we vakspecialisten in voor ons bewegingsonderwijs en een native speaker voor Engels. Op kindcentrum Nicolaas leren kinderen vanaf groep 1 Engels, zodat ze zich overal ter wereld verstaanbaar kunnen maken. Vakmanschap tonen we ook in het zien, volgen en in gesprek blijven met de kinderen, wat zorgt voor een fijne sfeer en goed pedagogisch klimaat. Als team blijven we onszelf voortdurend professionaliseren en zijn we met elkaar in gesprek over goed onderwijs. Belangrijke vraag hierbij is ‘Wat betekent de toekomst voor het leren van kinderen in een continu veranderende wereld, zonder de basis uit het oog te verliezen’.

*De 21-eeuwse vaardigheden omvatten de competenties die kinderen nodig hebben om deel te nemen aan de samenleving van de toekomst, hieronder vallen bijvoorbeeld: communiceren, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken, informatievaardigheden en zelfregulering. 

Trots

We vinden het belangrijk dat onze kinderen plezier maken, spelen en zichzelf kunnen zijn op school. Dit zijn belangrijke voorwaarden om te ontwikkelen en te kunnen leren. We maken ruimte voor het ontdekken van talenten en kwaliteiten. We zijn trots op wat we bereiken en dit laten we zien! De leerkracht grijpt gedurende de dag veelvuldig momenten aan om kinderen te laten stralen, zoals bij het behalen van een zwemdiploma, een presentatie van een aantal kinderen over het IPC thema of een compliment over een leerontwikkeling. Ook schoolbreed willen we regelmatig mooie momenten en mijlpalen vieren zoals met Sinterklaas, Kerst en bijvoorbeeld de ‘Talentshow’. Tijdens die gelegenheden willen we ons als school één voelen en het liefst ook zoveel mogelijk bij elkaar zijn. Successen vieren doe je samen; we delen dit graag op vele verschillende manieren met ouders/ verzorgers en andere betrokkenen van onze school.